Tænder

Vi anbefaler 2 tand-eftersyn om året

Vi anbefaler, at du får kontrolleret tænderne på din hest hvert halve år. Hvis du kommer ind på klinikken med din hest, tilbyder vi særdeles favorable priser på tandraspning og tandudtræk.

Tandsygdommen EOTRH

Heste/ponyer over 10 år er særligt udsatte
Hvis din hest eller pony har rundet de 10 år og du synes den har tabt sig hen over sommeren og det tidlige efterår, og selvfølgelig er tjekket for orm, og samtidig har vist vanskeligheder ved at spise gulerødder, nedsat ædelyst, og oven i det, viser modvillighed når der skal lægges hovedtøj på, vil det være en rigtig god ide at få tjekket hestens tænder for sygdommen EOTRH (Equine Odontoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis )
Hvad er EOTRH?
EOTRH er en kronisk lidelse hvor der sker et bakterielt angreb på fortændernes og evt. hingstetændernes tandrødder (ofte kun i overmund), hvorved tandroden nedbrydes og samtidig dannes der forøget cement på rødderne. Dette er en smertefuld lidelse, da tænderne bliver løse med tiden og resulterer i at hesten ikke kan æde. Ofte ses også rødme af tandkødet samt små prikker der kan minde om små blærer.
Hvordan kontrollerer du din hest?
Du kan selv se nogle af de kliniske tegn på EOTRH ved at se på hestens tandkød over fortænderne. Det skal være helt glat lyserødt uden hævelse/blærer, samt tænder skal fremstå uden tandsten. Send evt. et billede på Facebook eller mail hvis du er i tvivl. Vi stiller den endelige diagnose ved en klinisk undersøgelse kombineret med en røntgenundersøgelse af tandrødderne.
Hvordan behandler vi EOTRH?
Alt efter hvor fremskreden sygdommen er, kan der initialt hos milde grader af EOTRH forsøges med en antibiotikakur, men den eneste effektive behandling mod EOTRH, med god prognose, er at trække de implicerede tænder ud. Dette er en operation som udføres på stående hest, hvor hesten er bedøvet både lokalt og systemisk.
Kan hesten fungere uden fortænder?
Hesten fungerer fint uden sine fortænder, og langt de fleste æder helt normalt efterfølgende. Nogle skal dog korrigeres med snittet eller vædet hø. Heste som har haft mange smerter, ser man ofte gå i gang med at æde straks efter tandudtrækningen.